Aro 26 CN a fost unul dintre prototipurile pe care producătorul de automobile le-a creat de-a lungul anilor, dar care nu a ajuns să fie produs.
Uzina Aro a fost una dintre cele mai importante fabrici producătoare de autovehicule din România. De-a lungul existenței sale, fabrica a produs mașini de teren în diferite formate de caroserie, cu motoare proprii sau împrumutate de la alți producători, dar și prototipuri care nu au ajuns să fie produse la scară largă.
Unul dintre aceste prototipuri a fost Aro 26 CN, un SUV care ar fi trebuit să înlocuiască în gama de modele Aro de la acea vreme seria 24. Conform autorului postării de pe grupul de Facebook Dacia Duster Trails & Technical, codul de „CN” a fost inspirat de ideea noului model de la Mioveni, denumit „Dacia CN”, ulterior Dacia Nova. Acronimul de CN venea de „caroserie nouă” și, într-adevăr, mașina avea niște forme destul de moderne pentru perioada în care a fost gândită, anume sfârșitul anilor 1980.
Aro 26 CN avea un design modern pentru acele vremuri
Față de celelalte modele pe care Aro le producea, conceptul avea forme mai rotunjite, înglobând un design ceva mai apropiat de cel al mașinilor anilor 1990. Chiar dacă păstra linii drepte, ele erau îmbinate ceva mai armonios decât la vechea serie 24. Caroserie avea forme mai moderne, cu un parbriz mult mai înclinat, o parte frontală cu formă de pană și o mască din plastic, care îngloba patru faruri într-un profil mai rotunjit. Spatele era destul de simplu, cu stopuri verticale și o lunetă puțin înclinată. Era un design care aduce aminte de cel al SUV-urilor moderne, iar aripile ușor evazate accentuează la acest lucru.
Interiorul este destul de spartan, din câte putem vedea din fotografiile oferite. Există câteva elemente preluate de la modele Dacia de la acea vreme, precum ceasurile de bord, butoanele sau volanul. Per total, era un interior simplu, fiind un prototip nici nu era finalizat, cel mai probabil. Nu știm ce motor a fost folosit pentru a pune în mișcare mașina, dar știm câteva detalii tehnice. Aro 26 CN avea o lungime de 4110 mm, o lățime de 1780 mm, era înalt de 1800 mm și avea un ampatament de 2570 mm.
De ce nu a ajuns în producție?
Conform celor descrise de postarea anterior menționată, „lipsa de unitate, lipsa de respect reciproc, lipsa educației sociale, naivitatea maselor largi si dependența multora de lideri dominanți” au avut un impact asupra proiectului, dar și asupra întregii companii, care și-a încetat activitatea în 2006.
Aro 26 CN ar fi putut juca rolul unui strămoș pentru actualul Duster, date fiind dimensiunile sale compacte și proporțiile care aduc aminte de SUV-urile care au apărut ulterior pe piața auto.
FOTO: