ARO Campulung, o fabrica uriasa din care au plecat sute de mii de vehicule in toata lumea. O fabrica in care lucrau si 15.000 de muncitori. Transformata intr-o ruina in doar cativa ani. Un nume care i-a saracit pe multi si i-a facut miliardari pe altii. Un nume care a nascut afaceri si a hranit partide. Iata povestea masinii de teren ARO.
Scurt istoric al marcii: de la IMS la ARO
Istoria ARO incepe in 1885, cand pe amplasamentul fabricii de vehicule se realizau acum mai bine de 100 de ani produse pe baza de hartie si celuloza. Uzina a fost dezafectata dupa Primul Razboi Mondial, iar in timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial, a fost inaugurata o fabrica de componente pentru avioanele IAR. Un pas important in reprofilarea pe domeniul auto a fost sfarsitul razboiului si transformarea locatiei in ateliere de reparatie pentru vehiculele militare romanesti si rusesti. Ulterior, in 1953, fabrica deja se numeste Intreprinderea Metalurgica de Stat si incepe sa fabrice piese pentru vehiculele rusesti GAZ 69. Urmeaza apoi realizarea de cutii de viteze si alte componente, iar in 1957, romanii cer licenta rusilor de a fabrica un model propriu, bazat pe unul rusesc.
Primul automobil de teren romanesc este IMS 57 (de la numele intreprinderii si anul fabricatiei). Dupa realizarea a 914 exemplare de IMS 57, fabrica incepe sa produca modelul IMS 59 urmat de modelul M461 (Muscel, numarul 4 al prototipului si anul fabricatiei). Cel din urma este fabricat in peste 80.000 de exemplare, mai bine de jumatate fiind exportate.
Ca o evolutie fireasca, uzina a vrut un model propriu. Asa s-a nascut fabrica dedicata productiei de automobile, numita ARO (Automobile Romania) si seria de ARO 24 in 1972. Acest automobil era de productie proprie romaneasca, fara sa fie inspirat de niciun alt model strain. A mai urmat incepand cu 1980 fabricarea seriei ARO 10, acesta fiind si ultimul model produs la Campulung.
Citeste articolul complet pe: https://aro4x4.ro/aro-povestea-nestiuta-a-masinii-de-teren-100-romaneasca-de-la-al-3-lea-vehicul-de-teren-vandut-in-lume-la-mormane-de-rugina/