Bmw
BMW X1 și iX1 pe zapada la DRIVE-TEST
Nu te lovești zilnic de situația asta. Nu primești trei SUV-uri BMW compacte, X1 și iX1, cu toate sistemele de propulsie din gamă, lângă un ghețar. Nu ȚI SE CERE să dezactivezi controlul stabilității, să cuplezi modul Sport Plus și să înțelegi cum se comportă mașina dincolo de limita aderenței. Să analizezi fiecare sistem în parte, cu particularitățile sale, succesiv, ca să pricepi diferențele. Să te distrezi în numele științei. Specialiștii au schimbat laboratorul cu stațiunea Solden, halatul alb cu costumul de vals, ruleta cu camera foto, și ne-au invitat să facem experimente. Foto: BMW
Siguranță. La ce te duce gândul când auzi termenul ăsta sec? La comportamentul la crash-teste? La vizibilitate și sisteme de asistență? La comportamentul pe viraje? E foarte corect! Măcar pentru oamenii și producătorii auto normali. Dar pentru BMW, normalitatea înseamnă plictiseală. Așa că s-a dus o octavă mai sus. Acolo unde știința capătă tușe pastelate și sună mai melodios. Unde se simte mai distractiv, unde rezultatele se măsoară în presiune arterială, nu în milimetri.
În Austria, BMW a valsat. A făcut-o din plăcere, dar cu un scop cât se poate de nemțesc. Care sunt diferențele între sistemele de propulsie, atunci când sari calul? Când nu mai e cale de întoarcere? Care e mai docil, mai ușor de corectat, mai sigur? Care mai distractiv, și care oferă cel mai înalt grad de control, pentru siguranța întregii familii și fericirea șoferului? Termic, plug-in hybrid sau electric? Am primit, deci, trei exemplare. Un X1 pe benzină, un plug-in hybrid și un iX1 (electric). Fiecare dintre ele în versiune xDrive, deci cu tracțiune integrală. Dacă versiunea convențională are sistem mecanic, cu arbore cardanic, cea electrificată și cea electrică au sistem 4×4 electric. Deci, la ultimele două, puntea spate este antrenată exclusiv de un motor electric.
Am avut la dispoziție câteva trasee predefinite, de la șoselele virajate în pantă și rampă dintre Solden și pârtia de ski, până la zăpada și gheața care acopereau cel mai înalt drum din Uniunea Europeană accesibil cu mașina. Germanii ne-au desenat trasee (unele cu jaloane) și ne-au lăsat să ne facem de cap pe o porțiune plată, acoperită cu zăpadă. Ne-au dat câte un inginer în fiecare mașină, apoi ne-au lăsat singuri. Ne-au încurajat să folosim fiecare mod de rulare, de la inofensivul (dar sigurul) Personal, până la sălbaticul Sport Plus, cu DSC off. Și iată ce-am aflat.
Pe șosea, cel mai bine m-am simțit cu X1 xDrive23i, cel mai puternic motor pe benzină din gamă. E preferatul meu, înaintea versiunii diesel de top (xDrive23d), a hibridului plugin și a electricului iX1. Răspunde viguros la accelerări, are o suplețe remarcabilă, și, chiar dacă nu te propulsează cu spontaneitatea celor două versiuni electrificate, este cel mai ușor dintre toate. Deci, se simte direct, fără inerție, iar sunetul vibrațiile și direcția se simt cel mai visceral, peste celelalte. Sigur, când culci pedala, și electricul iX1, și hibridul xDrive30e răspund mai prompt, pentru că electronii nu au inerție. E doar o metaforă, dar se oglindește perfect în senzații. Iar dieselul este remarcabil de economic, deci, cu siguranță cu el te poți distra cu cele mai mici costuri de utilizare, fiind cel mai potrivit pentru călătoriile lungi.
Dincolo de limită
Ce se întâmplă, însă, când ”scapi” mașina pe viraj, sau când vrei să te joci cu ea? Firește, n-am încercat asta pe șosea. În schimb, BMW ne-a pus la dispoziție trasee închise circulației și acoperite cu zăpadă. S-o luăm pe rând. În modul Personal, cu toate sistemele electronice activate, benzina rămâne cea mai ușor de ținut pe trasă, pentru că este cea mai ușoară. Nu trebuie decât să ”pui volanul” unde vrei, iar mașina va urma cu sfințenie trasa dictată. Va tăia cuplul la fiecare roată, dar nu va derapa. Practic, mașina rămâne sigură, dar deloc distractivă.
Însă, dacă vrei să te joci cu adevărat, BMW îți pune pe masă câteva posibilități, care schimbă ordinea în clasamentul de pe șosea. Selectezi modul Sport Plus, și ai trei opțiuni pentru sistemul de control al stabilității, ESC. Fie activat complet, fie în modul Sport Plus, fie dezactivat (OFF).
Trecând în Sport Plus, cu ESC în setarea de mijloc, mașina capătă un pic de libertate. Poți rupe aderența pe viraj, fără, însă, să faci un drift adevărat. E excelent pe șosea, dacă vrei să pari pilot și ești doar șofer. Pentru că te lasă să glisezi vreo 10 cm, fără să scapi mașina. Sigur, și în situația asta te poți panica, dacă simți că s-a rupt aderența pe spate și nu ești obișnuit cu asta.
În sfârșit, Sport Plus și ESC Off = distracție. Evident, nu pe drum public. Practic, niciun sistem electronic nu te asistă pe accelerare și viraj. Aici, clar, electricul iX1 e cel mai distractiv. Orice apăsare a accelerației se traduce prin supravirare instantanee, mai ales dacă o provoci. Dar e o supravirare ”dulce”, ușor de controlat din accelerație și volan. Aici, intră în scenă (automat, dar insesizabil) și frânele, pentru că motoarele electrice nu pot fi lăsate de capul lor. Ar fi imposibil să controlezi mașina cu atâta cuplu aruncat instantaneu pe zăpadă. Și mai e un truc pe care trebuie să-l aplici. Dezactivează complet recuperarea energiei, pentru a lăsa masele să se transfere după voința ta, nu a mașinii. Astfel, mașina va curge mai natural.
Apoi, mi-au plăcut versiunile termice. Aici, nu sunt activate frânele, pentru că puterea nu se dezvoltă atât de violent. Deci ești de capul tău. Dar motoarele termice nu răspund la fel de repede la accelerare. Așa că trebuie să anticipezi mult, și să provoci driftul. Trebuie să fii mai priceput. În sfârșit, cu plug-in hybridul ”se driftuie” cel mai greu. Din start, specialiștii BMW mi-au explicat că e greu pentru un șofer obișnuit să gestioneze un motor termic (pe aca față) și unul electric (pe cea spate), care răspund diferit, prin natura lor. Așa că au ales calea simplă, în care să crească eficiența și să nu permită derapajele. Firește, și cu DSC off, frânele intervin pe spate și, deși te lasă să glisezi, amplitudinea e mai mucă decât la celelalte două surori.