Aro
Cross Lander 244 MX fabricat în Brazilia
Majoritatea fanilor Aro vor spune imediat la vederea imaginii de mai jos că acesta e un Aro 244 şi nu poate fi altceva, mai ales că maşina are o emblemă Aro pe ea. Dar, de fapt, e un Cross Lander 244 CX, fabricat în Brazilia printr-o licenţă Aro, iar paralela modelului românesc din Brazilia are o istorie scurtă şi curioasă în America de Sud.
Exemplarul din imagine e unul din cele mai bine conservate exemplare de Cross Lander 244 MX din Brazilia, imaginile cu el fiind publicate de curând pe pagina Aro USA. Emblema Aro se datorează faptului că proprietarul brazilian al acestei maşini a cerut ajutorul pasionaţilor Aro din România pentru a găsi o emblemă originală şi a o monta pe maşina sa, pentru a-i onora originea românească. Ce este, deci, Cross Lander 244 MX şi ce istorie curioasă ascunde acest model?
Ei bine, istoria modelului a pornit în anul 2002, prin ultimii ani de existenţă a fabricii din Câmpulung Muscel. Un grup industrial din Brazilia avusese probleme cu una din entităţile sale, care asambla modele Kia anterior, şi s-a gândit să ocupe acele capacităţi de producţie cu un model nou, 4×4, durabil şi accesibil. Aceştia au fondat o societate nouă cu 70% capital brazilian şi 30% capital american, iar planurile de afaceri presupuneau asamblarea unor offroader-e care ar fi vândute atât în Brazilia şi ţările vecine din America de Sud, cât şi exportarea lor în SUA.
Ulterior, a fost obţinută şi o licenţă din partea fabricii româneşti, iar planurile erau ambiţioase, de a fabrica 800 de exemplare chiar în primul an, după care producţia trebuia să crească la 3-5 mii exemplare anual. Primul model a fost Cross Lander 244 MX, care era o paralelă a lui Aro 244, dar în formula sa de dinainte de faceliftul care tocmai fusese aplicat în România. Motorul ales a fost unul de origine MWM, sau Motoren Werke Manheim, companie derivată astăzi în Caterpillar Energy Solutions. Era un turbodiesel cu intercooler, de 2,8 litri, care dezvolta 132 CP.
Foto: Imagine cu Cross Lander 244 MX din timpul lansării sale în Brazilia
Noul model devenise şi cel mai accesibil offroader din Brazilia la lansare, iar astăzi mai pot fi găsite în arhivele forumurilor braziliene impresiile proprietarilor de Cross Lander 244 MX, scrie prin anii 2003-2004. Aceştia declarau că suspensia faţă independentă e excelentă, iar capacităţile de înaintare sunt fenomenale. Unul din proprietari, Marcelo Freitas, scria în ianuarie 2004 că a parcurs unul din cele mai dificile trasee de offroad cu 244 MX, Paranapiacaba, prin noroi, mocirlă şi junglă, şi s-a descurcat excelent. Acesta publicase atunci şi imaginea de mai jos din acea traversare.
Dar compania care lansase producţia n-a putut ţine pasul producţiei cu cererea, inclusiv din cauza problemelor fabricii româneşti, dar şi a problemelor de organizare internă a companiei braziliene. Existau puţini dealeri, doar 16 în toată Brazilia, iar aprobarea pentru export în SUA a eşuat. Astfel, în 2002 au fost fabricate doar 72 de exemplare. Producţia a mai continuat în 2003 şi foarte puţin în 2004, când a fost oprită, după circa 200 de exemplare fabricate, sub pretextul că modelul nu se mai conforma normelor noi de emisii, ce intraseră în vigoare în Brazilia.
Dar, după cum se poate vedea prin exemplul maşinii menţionată la începutul acestui articol, pasiunea pentru acest Cross Lander 244 mai e vie şi azi în Brazilia, printre puţini proprietari care mai au azi în proprietate asemenea versiuni braziliene ale legendarului Aro românesc.