Aro
Herghelia de ARO la Cluj. „Lumea e entuziasmată când ne vede în trafic, ne face cu mâna, semnalizează”
Unii îşi etalează maşinile sau colecţiiele de maşini străine de sute de mii de euro. Alţii -cu mai puţină dare de mână sau doar dintr-un sentiment de patriotism- îşi etalează vechile maşini de producţie românească.
Lumea pasionaţilor de ARO
În cea din urmă categorie se numără şi un grup de clujeni pasionaţi de ARO, care s-au reunit într-o asociaţie, NapocARO. Sunt vreo 60 de membri, care au adunat împreună câteva zeci de maşini, doar Aro, IMS şi Tv.
Preşedintele asociaţiei, Bodea Ionel Mironuţ, vorbeşte despre maşinile ARO colecţionate de parcă ar fi copiii săi. Le cumpără de prin toate colţurile ţării, le recondiţionează, le îngrijeşte şi le conduce. Dar la arată şi altora, pentru bucuria acestora.
„Pasiunea a venit de copil mic, am avut în familie ARO. Am fost în toată ţara după ele şi am adunat până acum 22 de bucăţi”, spune, pentru Cluj24, Bodea Ionel Mironuţ.
Pe o parte dintre ele, alături de membrii asociaţiei, le-a prezentat în weekend la expoziţia Retro Mobil, Fabricat în România, organizată la Cluj-Napoca, unde au mai fost, alături de Aro, IMS şi TV, şi Mobra 50, Dacia 1100, Dacia 1300 etc.
O altă ocazie unde doritorii au putut să-şi încânte privirile a fost în septembrie, tot la Cluj-Napoca, la o expoziţie organizată de NapocARO.
Ionel este atât de pasionat de maşinile din colecţia sa, încât nu s-a putut dezlipi de ele nici la nunta sa din 2018, unde a dus câteva exemplare care să-i fie aproape.
„Lumea e entuziasmată când ne vede în trafic, ne face cu mâna, semnalizează”
După reparare şi recondiţionare, maşinile astea din altă epocă sunt înscrise în circulaţie, sunt puse pe drumurile publice, spre bucuria nu numai a celor care le conduc, dar şi a celorlalţi participanţi la trafic.
„Tot mai multe sunt înscrise în circulaţie, sunt în stare impecabilă. Circulăm cu ele, suntem membri din toată ţara.
Lumea e foarte entuziasmată când le vede, e foarte bucuroasă, şi în trafic ne salută, ne claxonează, scoate mâinile pe geam, îţi arată că e ok, semnalizează din avarii sau din sens opus te bliţează, face cu mâna, te salută. Nici nu ştii de ce te claxonează sau sau de ce se uită lumea la tine”, povesteşte cu mândrie Ionel Bodea.
Preţuri de ARO
Pe lângă munca multă pe care o cer aceste maşini, nici preţurile de achiziţie nu sunt tocmai mici, preţuri care, în funcţie de stare, încep de pe la 2.500 de euro şi ajung până la preţuri de 10 ori mai mari.
„Preţurile pornesc de pe la 2.500 de euro şi ajung până pe la 20 şi ceva de mii de euro. Ultima maşină de care ştiu că a vândut-o a fost a unui prieten, pe care a vândut-o cu 16.000 de euro, Aro 244, în America”, mai spune Ionel Bodea, care este mândru de pasiunea sa, decolecţia sa, dar şi de asociaţia pe care o conduce, despre care spune este „o comunitate în care chiar colaborăm toţi, ne ajutăm”.
E o diferenţă între a fi şofer de Aro şi de maşină modernă? Da!
„Maşinile care se fabrică în lumea de azi îţi dau un confort mai aparte, eşti ajutat de toţi senzorii, eşti un pic mai comod, iar la ARO trebuie să fii şofer, să fii mult mai atent”, mai spune Ionel Bodea.
ARO a fost un producător de vehicule de teren din Câmpulung-Muscel. Și-a început producția în 1957 și a produs peste 380.000 de vehicule, dintre care marea majoritate au fost exportate în peste 110 țări.