Aro
Istoria ARO in Cehia
Potrivit wikipedia.org, „o firma privata din Cehia, denumita “Auto Max Czech a.s.”, din orasul Hradec Kralove, a oferit spre vanzare automobile ARO noi, pana in 2013. Cea mai grea problema a cehilor a fost, insa, aceea ca nu a reusit sa dea de urma detinatorului legal al marcii ARO.
Cat despre oferta de masini ARO noi a firmei cehe, ea a fost neasteptat de diversificata. Erau disponibile toate modelele din seriile 24, 32 si 33. Unele, chiar pe stoc.
Preturile pentru un ARO nou se situau intre 416.000 si 500.000 de coroane cehe (intre 17.000 si 20.000 de euro, aproximativ), cu toate taxele incluse. Existau in Cehia o retea de concesionari, cinci la numar, ba chiar si o retea de service-uri specializate pe ARO, neasteptat de extinsa: 25 de unitati.
Toate modelele ARO oferite de firma ceha au motoare Andoria, de 2,4 litri diesel supraalimentate, care ofera intre 87 si 117 cai-putere, in conditiile unui consum mediu de 10 pana la 12 litri la 100 km”.
Potrivit surselor, compania Auto Max Czech mai exista si astazi, aceasta fiind axata pe vanzarea de offroader-e clasice (UAZ-uri venite din Rusia), la care se mai adauga modele utilizare GAZ si camioane KAMAZ.
Potrivit unelor surse (autolatest.ro), la nivelul anului 2020, pasionatii puteau inca sa achizitioneze, din Cehia, un ARO nou la suma de 18840 euro cu TVA inclus, varianta cu aer conditionat costand mai mult cu 1660 euro.
Astfel, in baza sursei citate, pentru 20500 euro se putea intra in posesia unui ARO 244 varianta lux, avand in dotare servodirectie, aer conditionat, motor Andoria 4Cti90 Euro 6 si cutie de viteze mecanica EATON TS 5-21.
Cea mai accesibila varianta ARO era cea de 16470 euro, intitulata ARO 242, diesel de 100 CP, dotat cu o bena pentru depozitare.
Cei de la piataauto.md mentioneaza faptul ca, din pacate, „fabrica ARO din Campulung a fost unul din exemplele cele mai sonore si mai elocvente de furt nerusinat, delapidari, privatizari absurde si distrugere totala a uzinei, iar odata cu ea si aruncarea inspre conditii de trai precare a unui intreg oras, care era aproape sinonim cu uzina. In 2003 a fost fabricat ultimul exemplar ARO la uzina din Romania”.
Sa fie o concidenta, incompetenta sau real dezinteres faptul ca Romania nu a fost capabila sa privatizeze, in anii 90, unica fabrica de masini 4×4 din Europa, care comercializa autoturisme ARO peste tot in lume?!