Nissan
Nissan Qashqai e-Power: Test drive
Nissan Qashqai e-Power nu este vreun deschizător de drumuri. Dar este singurul model cu propulsie electrică asistată de generator care-și face treaba.
Încă de când marii constructori (Toyota) au a-nceput dezvoltarea susținută a sistemelor de propulsie hibridă, a tot existat ideea de a le face altfel, mai eficiente, mai atrăgătoare. Și nu sunt prea multe opțiuni. Poți face un hibrid în cazul căruia motorul electric să asigure o parte din propulsie, cealaltă parte revenind în sarcina motorului termic sau… poți imagina unul în cazul căruia doar motorul electric să propulseze mașina, caz în care ai nevoie de un motor termic pe post de generator. Dar, ca să fie doar generator, motorul termic nu trebuie legat de transmisie, adică nu poate propulsa mașina, în nici o situație.
Au încercat-o câțiva până acum. GM a proiectat modelul Ampera în acest fel, la și popularizat astfel, dar când să-l scoată în producția de serie, inginerii și-au dat seama că… nu se poate, așa că motorul termic a fost conectat direct la transmisie. O ieșit o polemică de toată frumusețea la acea vreme, cu acuzații destul de dure. După lansarea modelului i3 și BMW a încearcă să ofere o versiune cu motor termic (2 cilindri) pe post de generator și atât. A fost vândut, dar pentru o scurtă perioadă, pentru că, în anumite condiții, care presupun sarcini mari, motorul pe benzină nu poate produce suficientă energie pentru a alimenta motorul electric.
Înțelegeți de ce am privit inițial cu suspiciune decizia celor de la Nissan de a oferi exact un astfel de sistem pentru versiunea Qashqai e-Power. Așa că, acum, când a devenit disponibil, l-am testat imediat. Practic, Nissan Qashqai e-Power este propulsat (doar) de un motor electric de 190 CP și 330 Nm. Acesta este alimentat cu energie de o baterie de 2,1 kWh (1,8 kWh net), plasată sub scaunele din față. Nissan spune că, în condiții ideale, asta înseamnă o autonomie de 5 km. Ca urmare, bateria trebuie încărcată constant și asta o face un motor pe benzină, turbo, de 1,5 litri, în 3 cilindri, care produce 154 CP. Așadar, acesta este generator, nu are legătură mecanică cu transmisia. Cum face el față să încarce suficient bateria asta mică astfel încât Qashqai e-Power să ruleze constant cu 130 km/h pe autostradă? Păi, are câteva atu-uri. Nissan l-a conceput cu raport de compresie variabil (între 8:1 și 14:1), ceea ce îi permite să se adapteze la diferite scenarii: scade raportul când este nevoie de multă putere, îl crește când eficiența este prioritară. Mai mult, la solicitări mari, motorul termic alimentează direct motorul electric, fără ca energia să mai treacă prin baterie, toată această relație fiind intermediată de un invertor. Acesta este responsabil și cu fluxul invers – recuperarea energie la decelerare.
Astfel, Nissan Qashqai e-Power se simte ca un model cu propulsie electrică. Pleacă ca un EV, accelerează bine și este foarte silențios. Motorul termic se aude doar pe fundal, izolat, de cele mai multe ori turația sa fiind independentă de apăsarea accelerației. Doar la accelerații puternice, există sincronizare între accelerația și turația acestuia, adică în momentele când livrează energie direct motorului electric, fără a o mai trece prin baterie.
Am încercat să-l pun în dificultate: accelerații puternice, 130 km/h pe autostradă mai mult timp. Nu are nici o sincopă în fluxul de putere, accelerează și după această viteză, dar mai liniștit. Singura problemă, consumul de 9,2 l/100 km în acest regim. În regim de drum național, cam 6,2 l/100 km.
În oraș este chiar electric, pentru că motorul termic lucrează la turații mici și de multe ori nici nu-l auzi. Aici poți folosi atât funcția e-Pedal (frânare regenerativă puternică, pentru a încărca bateria, dar care nu oprește complet mașina), cât și modul B al transmisiei. Nissan spune că acest model a fost conceput pentru a fi simțit ca un model electric, în vreme ce livrează consumuri ca un hibrid clasic foarte eficient. În realitate, nu prea convinge la acest capitol. 6,5 l/100 km, în trafic de weekend. Sunt hibride care pot mai bine. Poți să scazi puțin consumul atunci când apeși butonul EV și mergi strict electric până când bateria ajunge la 25%. Dar plecarea în acest mod este uneori sub ritmul traficului. Am reușit să parcurg 3 km fără ca propulsorul termic să pornească, cu bateria la trei sferturi din capacitate. Știe și regim sportiv, mai ales când selectezi modul Sport, dar consumul sare din parametri.
Nissan Qashqai e-Power este dezirabil datorită rafinamentului cu care rulează (confortul este principala sa caracteristică pe șosea). Costă, la bază 38.890 euro, cu 6.000 euro mai mult decât același nivel de echipare al modelului de 1,3 litri, cu 156 CP.