SsangYong Rexton
SsangYong Rexton prezentare si TEST
Urci în scaunul înalt, plasat deasupra șasiului separat, și te aștepți să cucerești vârfurile munților. Dar realizezi că ajungi într-un lounge ticsit cu piele și materiale moi, tipic păturii superioare a segmentului de SUV-uri mari. Te trece un fior când tragi în aer în piept, prins între latura autentică și cea șlefuită a lui Rexton. Foto: Bogdan Paraschiv
SUV-uri mari sau off-roadere. M-am gândit serios în ce categorie să-l integrez pe Rexton. Și mi-am zis că orice incertitudine trebuie combătută științific. Deci, cu lentilele de citit pe nas, lecturez. Program de rulare off-road, șasiu separat, tracțiune integrală, reductor de turație, gardă la sol de 22,4 cm. Clar, off-roader!
Arată ca un dur, și nici nu se putea altfel, că doar joacă în aceeași ligă cu Toyota Land Cruiser și Kia Sorento. Dar vine cu elemente cromate la exterior și cu un desen îndrăzneț, clădit pe verticală. Spațiul interior este uriaș, în conformitate cu gabaritul. Poziția la volan e înaltă, astfel că ai gambele aproape verticale, iar vizibilitatea asupra șoselei e impecabilă. Necesită doar un pic de atenție montantul din stânga al parbrizului, după care se mai pot „ascunde“ pietonii care traversează.
În rest, nu e cazul să-ți bați capul, pentru că, la versiunea mea de top, Premium, camera de marșarier disponibilă standard proiectează imagini clare pe ecranul tactil de 9,2 inchi. Pentru 2550 de euro, pachetul Premium Plus îți pune la dispoziție patru camere cu acoperire 360°, numai bune pentru parcări și rulare în regim off-road, pe lângă asistent de unghi mort și de bandă, asistent la ieșirea cu spatele din parcare, scaune cu memorie, jaluzele pentru geamurile din spate și hayon electric. Lungă propoziție! Respir, beau o gură de apă și continui.
Pe bancheta lui Rexton
În spate, poți călători indiferent de statură. Înălțimea de 98 cm care separă șezutul banchetei de plafon și spațiul mediu de 36 cm la genunchi îi invită și pe cei mai înalți la o plimbare. Câteva detalii aparent neînsemnate creează o stare de bine călătorilor. De exemplu, nu există praguri la ușă, deci nu ridici piciorul de teamă să nu le agăți când intri și ieși, iar tunelul central e aproape inexistent. Astfel, ținând cont de lungimea de 1,53 m a banchetei, realizezi cât spațiu au trei pasageri în spate. Sigur, mai bine e în doi, mai ales că există și cotieră centrală, iar locurile laterale sunt atât de bine profilate, încât par scaune individuale.
Bancheta nu glisează, dar spătarul se înclină în mai multe unghiuri, nu de alta, dar poate nu-ți ajunge peștera de (atenție!) 1051 l care se cască la ridicarea hayonului, cu bancheta în poziție normală! Nu, n-am greșit, fix asta scrie în fișa SsangYong. Și nu greșesc nici acum, când îți spun că, dacă rabatezi bancheta, aproape dublezi volumul. Nebunie curată! Dacă plusezi cu 590 de euro, primești încă două scaune pliabile în portbagaj, pentru un total de șapte locuri.
Echilibrat în toate
Revenind la volan, așezat comod în scaunele bine proiectate, tragi de joystick și pornești în modul Normal prin oraș, remarcând un consum care, în orele mai aglomerate, stă pe la 10 l/100 km, iar în cele mai libere, poate scădea spre 8. Cutia nouă, cu convertizor de cuplu, introdusă în gamă la faceliftul din 2021, schimbă lin, în armonie cu spiritul mașinii și are funcție de Auto Hold, ca să nu stai cu piciorul pe frână la semafor.
Suspensia este chiar confortabilă pentru un off-roader cu șasiu, de 2,2 tone în versiunea mea de echipare. Doar pe denivelările scurte și înalte ți-ai dori mai multă amortizare, dar trebuie să existe un echilibru între confort, siguranță pe viraje și comportament în teren accidentat. Manevrele la viteză mică sunt înlesnite de volanul ușor de învârtit, iar diametrul de bracaj de 11 m se simte ireal de mic raportat la lungimea mașinii. Deci, câtă vreme găsești un loc suficient de mare ca să înghesui cei 4,85 m, manevra de parcare nu e o corvoadă.
Nesperat de sigur
La drum întins, motorul de 204 CP asigură reprize corecte, așa că n-o să-l simți lent pe coreean în depășiri. Poate un merit și mai mare îl are transmisia, acum cu opt trepte (față de șapte înainte de facelift) și care retrogradează fără latență și când nu e în Sport. Per total, la accelerări senzația este plăcută și relaxantă, fără ca Rexton să devină vreodată lent. Totuși, ruliul pe virajele rapide e sesizabil, iar reglajele direcției nu-ți vor trezi pasiuni. Este fix așa cum te-ai aștepta de la un off-roader cu șasiu.
Însă niciodată n-o să te lupți cu el, pentru că după limită intervine ESP-ul excelent calibrat. Nu smucește, ci ține mașina pe traiectorie admirabil. Colegii de la Quattroruote au testat schimbarea bruscă de bandă, care rămâne sigură și la 150 km/h, și i-au acordat lui Rexton patru stele, catalogându-l printre cele mai sigure off-roadere de pe piață. Dacă, pe drum național, consumurile stau între 6 și 7 l/100 km, pe autostradă urcă spre 10.