Aro
Istoria ARO
Istoria Aro (Automobil Romanesc) începe încă din 1885, atunci când la Câmpulung Muscel se înfinţează fabrica de hârtie „Compania Letea”. În perioada interbelică uzina este reprofilată pe producţia de elice şi echipamente de tragere pentru I.A.R. Braşov.
- Anii 1950
În anul 1953 la „Întreprinderea Metalurgică de Stat” sunt produse 12 motociclete româneşti numite IMS 53 cu motor în 2 cilindri de 350 cmc. În acelaşi an se produc piese de schimb pentru GAZ-67 şi
GAZ-MM, care iniţiază uzina în fabricarea maşinilor de teren.
În 1957 sunt produse primele autoturisme tot-teren româneşti. Sunt produse într-un număr de 154 de unităţi în anul lansării, primind numele de IMS 57. Acesta era bazat pe modelul rusesc GAZ-69, şi era dotat cu un motor rudimentar de 3260 cmc ce dezvolta 50 cp şi avea un consum de 24 l la 100 km parcurşi.
În anul 1958 producţia este de 760 exemplare.
În 1959 este lansată o variantă îmbunătăţită numită M59, produs în 803 exemplare în 59`.
- Anii 1960
În 1963 sunt produse 3222 de autoturisme M59. Este de asemenea anul apariţiei modelului M461, un model cu o caroserie redesenată şi echipat
cu un motor mai modern: M-207 (derivat din motorul SR211 (licenţă Ford) de pe camioanele Steagul Roşu „Bucegi” şi „Carpaţi”). Motorul în patru timpi, cu 4 cilindri în linie dezvolta 77 cp la 4.000 rpm şi în regim constant dezvolta 70 cp la 3.800 rpm. Modelul M461 este produs în 80.233 unităţi (46.549 exportate) până în 1975.
În 1966 începe proiectarea unui model complet nou, cu o caroserie nouă, şasiu curb, suspensie faţă independentă, cea avea a fi produs în peste 60 de variante.
În 1969 încep maşinile tot-teren a fi „branduite” cu sigla Aro. M 461-C este un model mai modern, ce beneficia de unele sisteme electrice de la proaspăta fabrică de la Colibaşi. Colaborările între fabricile româneşti de autovehicule erau foarte des întâlnite, multe piese fiind comune la mai multe modele de maşini.
- Anii 1970
1972 este anul lansării „familiei” Aro 24. Este lansat iniţial cu motorul L25, modificare a motorului M-207 folosit la IMS M461. Aro 24 are două modele de bază: Aro 241 (patru uşi) şi Aro 240 (două uşi) din care au derivat multe alte modele precum: Aro 242 (pick-up), Aro 243 (furgon carosat), Aro 244 (station wagon cu patru uşi). L25 este un motor de 2.495 cmc ce dezvoltă 83 cp.
În 1973 încep a fi montate pe Aro 24 motoare diesel din import de la Daihatsu, Peugeot, Volvo şi Perkins. Tot în 1973 apare modelul M473, ultimul din familia IMS. Acesta era destinat aproape exclusiv exportului şi era dotat cu motorul L25.
În 1977 este făcut un retuş la designul lui Aro 24, se trece de la farurile de Dacia 1300 la faruri rotunde.
Abia în 1978 este folosit un motor diesel românesc pe Aro 4×4. Acesta se numea D-127 şi provenea de la uzina Tractorul Braşov. D-127 are o cilindree de 3.119 cmc şi dezvoltă 68 cp. În acelaşi îcepe a fi proiectat modelul 320 pick-up.În poza din stânga avem un Aro 243 Diesel, prezentat la TIB 1979.
- Anii 1980
În 1980 este lansată şi „familia” Aro 10, iniţial în 4 variante. În primă fază, toate variantele au fost echipate cu motorul de 1.284 cmc de la Dacia. Motor cu carburator, aprindere cu scânteie, 4 cilindri, ce dezvoltă 54 cp la 5250 rot/min. Tot-terenul de 1.550 kg atinge viteza maximă de 110 km/h cu motorul de Dacia 1300.
Cele 4 variante sunt: Aro 10.0 (cu prelată, două locuri), Aro 10.1 (cu prelată, cinci locuri), Aro 10.3 (cabină închisă, două locuri) şi Aro 10.4 (cabină închisă, cinci locuri).
În 1983 începe producţia motoarelor diesel L27 de 2660 cmc la Câmpulung Muscel.
Din 1984 încep a fi montate motoarele de 1397 cmc (tot de la Dacia) pe Aro 10.
În 1985 este introdus Aro 10 cu volan pe dreapta, pe piaţa din Marea Britanie, sub numele de Dacia 4×4 Duster. Acestea erau dotate cu motoare Dacia de 1397 cmc, şi erau disponibile în variantele pick-up, van, roadster şi GLX. În acelaşi an este lansat Aro 10.8.
În anul 1986 existau contracte active de export pentru 35 de ţări.